Skrócone przepisy gry w snookera:

Do gry w snooker używamy:

15 bil czerwonych – każda warta 1 punkt
1 bili żółtej – 2 punkty
1 bili zielonej – 3 punkty
1 bili brązowej – 4 punkty
1 bili niebieskiej – 5 punktów
1 bili różowej – 6 punktów
1 bili czarnej – 7 punktów
1 bili białej, w którą uderzamy kijem ;-).

Na początku partii (w snookerze nazywanej frejmem) ustawiamy bile na stole wg schematu poniżej:

Zawodnik rozpoczynający grę, ustawia bilę białą w dowolnym punkcie pola D. Za każdym razem, zawodnicy rozpoczynają swoje podejście do stołu od zagrywania bili czerwonej. Jeżeli uda się wbić bilę czerwoną, można wówczas zagrywać dowolną bilę kolorową. Po bili kolorowej, znowu bila czerwona i tak na przemian, do momentu spudłowania.

Za każdą wbitą bilę zawodnik otrzymuje punkty zgodnie z jej wartoscią. Po zakończeniu swojego podejścia, zawodnik zaznacza zdobyte przez siebie punkty na tablicy wyników. Po wbiciu którejkolwiek z bil kolorowych, wraca ona na swój wyznaczony punkt na stole. Dzieję się tak do momentu, w którym na stole nie ma już bil czerwonych. Wówczas, zawodnicy wbijają bile kolorowe wg rosnącej wartości punktowej tj. zaczynając od bili żółtej, a kończąc na bili czarnej. Tym razem po wbiciu, bile kolorowe pozostają w kieszeniach. Frejma wygrywa zawodnik z wiekszą zdobyczą punktową.

Oprócz punktów przyznanych za wbite bile, otrzymujemy również punkty w sytuacji, w której przeciwnik fauluje. Istnieje wiele niedozwolonych zagrań uznawanych za faul. Te najważniejsze to:

  • Niedozwolone dotknięcie (poruszenie) którejkolwiek z bil podczas uderzenia (np. ręką, fragmentem ubrania itp.)
  • Nietrafienie bezpośrednio w żadną z bil czerwonych – w przypadku zagrywania czerwonej
  • Nietrafienie bezpośrednio w zagrywaną bilę kolorową – w przypadku grania bili kolorowej
  • Wbicie do kieszeni bili białej
  • Równoczesne wbicie bili czerwonej i kolorowej
  • Równoczesne wbicie dwóch bil kolorowych
  • Wybicie którejkolwiek z bil poza stół.
  • Każdy faul powoduje odejście od stołu oraz 4 punkty dla przeciwnika, z wyjątkiem gdy:

W popełnieniu faulu brała udział bila niebieska – wówczas przeciwnik otrzymuje 5 punktów

W przypadku bili różowej – dodaje on sobie 6 punktów

Przy bili czarnej – przesuwa licznik o 7 punktów.

W przypadku, gdy nie uda nam się bezpośrednio trafić, w którąkolwiek z bil czerwonych, gdy zagrywana jest bila czerwona właśnie, i sędzia uzna że nasze umiejętności pozwalają nam na wykonanie lepszego zagrania, orzeka 'faul i chybienie’. Wówczas nasz przeciwnik ma 3 możliwości:

  • Może sam zagrywać, z bilą białą w miejscu, w którym zatrzymała się po popełnieniu faulu
  • Może poprosić nas, byśmy zagrali ponownie, z pozycji jak wyżej
  • Może poprosić sędziego o przywrócenie bil do pozycji, w której znajdowały się przed popełnieniem faulu, i nakazać nam ponowne zagranie z tej pozycji.

Sytuacja wygląda analogicznie, gdy nie trafiamy bezpośrednio w zagrywaną bilę kolorową. Na pierwszy rzut oka przepis dotyczący chybienia może wydawać się mało jasny. Pewnie wynika to z tego, że jest to jedna z nielicznych sytuacji, w których sędzia musi odwołać się do swojej interpretacji danego zagrania. Sędzia powinien mieć na uwadze poziom umiejętności danego gracza i np. w sytuacji, w której zawodnik próbuje wyjść z bardzo trudnego snookera i po świetnym zagraniu nie trafia w zagrywaną bilę, mijając ją o milimetry, sędzia prawdopodobnie nie powinien orzekać chybienia, uznając, że zawodnik i tak wykonał bardzo dobre zagranie. W przypadku niejasności prosimy zapytać, z przyjemnością postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości.

Nie orzeka się chybienia w sytuacji, w której przewaga punktowa któregoś z zawodników, jest większa aniżeli suma punktów, które pozostały możliwe do zdobycia.

Przy zwykłym faulu, gdy nie orzeczono chybienia, zawodnik ma wybór opcji jak wyżej, z tym, że bez opcji nr. 3.

Tytułowy snooker, to sytuacja, w której nie ma bezpośredniej 'ścieżki’ pomiędzy bilą białą, a obydwoma, skrajnymi bokami bili zagrywanej. Oczywiście w takiej sytuacji dość łatwo popełnić jest faul np. trafiając w bilę, która przesłania nam drogę do bili zagrywanej. Szczególnie w sytuacji, w której przewaga któregoś z zawodników, jest większa aniżeli suma punktów pozostałych na stole, drugi z zawodników powinien próbować kreować 'pozycję snooker’ i liczyć na popełnienie faulu przez przeciwnika, co może mu pozwolić na odrobienie straty punktowej.

Jeżeli, w którymkolwiek momencie gry, zawodnik sfauluje i pozostawi na stole 'sytuację snooker’, to orzeka się tzw. 'wolną bilę’, tzn. przeciwnik może grać wówczas dowolnie wybraną przez siebie bilę i jest ona traktowana jak bila, którą powinien akurat zagrywać. Np. gdy po faulu mamy sytuację, w której bila niebieska przesłania nam drogę do wszystkich czerwonych, możemy zagrywać jako wolną bilę, dowolną bilę kolorową, która na to jedno uderzenie, traktowana jest jako bila czerwona i warta jest 1 punkt. Po wbiciu wolnej bili wraca ona na swój punkt, a my w następnym uderzeniu możemy zagrywać dowolny kolor.

Powyższy tekst to skrócone zasady gry w snooker. By zapoznać się z bardziej szczegółowymi zapisami polecamy lekturę pełnego, oficjalnego opracowania, dostępnego m.in. na stronie internetowej snooker.pl oraz u nas, w klubie ;-).

Opracowanie: Snooker House
Kopiowanie i wykorzystywanie bez zgody zabronione